Dag 3 Kochi & Fort Cochin

2 januari 2010 - Kochi, India

Mijn tweede nacht in India heb ik lang geslapen, kennelijk had ik het nodig. Het ontbijtbuffet in het hotel daardoor gemist maar gelukkig had ik natuurlijk mijn ingekochte crackers nog om de eerste honger te stillen. Mijn plan was om vandaag naar een lokaal hip koffietentje te gaan met great view (volgens de Lonely Planet) op de zee. Ik besloot lopend te gaan, het was tenslotte niet zo heel ver weg. Het was inmiddels al half 1 en erg warm geworden. De luchtvochtigheid is hier erg hoog dus die 23 graden voelen veel warmer aan.

Vandaag bleek nog meer dat echt iedereen op straat naar me kijkt. Ik vroeg me af wat hen nu het meeste opvalt (mijn kleding, mijn uiterlijk en/of het feit dat ik hier als vrouw alleen loop?)

In het koffietentje was er ook WiFi (gisteren in het hotel vroeg ik nogmaals naar een WiFi-mogelijkheid en mocht ik in de lobby van het hotel gebruik maken van het netwerk.) en heb alvast wat opties voor mijn volgende reisbestemming Alleppey bekeken.

Ook raakte ik aan de praat met een aardige Indiër Sajil, die me uitnodigde om me Fort Cochni te laten zien. Kochi bestaat namelijk uit het vaste land Ernakulam (waar ik nu ben) en enkele schiereilanden en eilandjes. Het schiereiland Fort Cochin is het meest interessant en meest toeristisch van Kochi, veel historische gebouwen en mooie koloniale huizen, de meesten in gebruik als toeristenverblijven.

Het was een hele leuke ervaring en ook een uitdaging want we vervoerden ons op zijn motorbike. Tja, da's een hele uitdaging in het verkeer hier, maar mijn 'gids' reed zeer beheerst en het viel redelijk mee met de drukte(gelukkig had ik al eens achterop een motor gezeten, anders had ik het vast niet gedaan).

Het rijden door de stad was als een film. Ik kwam ogen te kort, zo overweldigend en veel. Overal mensen, kleine eetstalletjes, oude kleermakertjes, kleuren en geuren. We bezochten een Joodse synagoge, enkele antiekzaakjes en dronken Lassi (Indiase yoghurtdrank). We eindigden bij het strand, waar verse vis en seafood in allerlei maten werd verkocht, 's nachts gevangen in immense Chinese visnetten. Hier komen zowel Indiërs als toeristen naar toe om te recreëren, een rustige plek aan het water en een mooie zonsondergang. Nadat we een verse kokosnoot hadden verorberd bracht Sajil me heelhuids ;-) terug naar het hotel.

Die avond had ik geen puf meer om ergens te gaan eten dus nu werd het tijd dat ik mijn eerste Keralan food zou gaan proeven. Ik besloot naar het buffet in mijn hotel te gaan, alles vegetarisch en heerlijk. Enkele reeds bekende smaken o.a. Palak paneer en Pakora en een aantal nieuwe gerechten. Toen het voller werd schoof een gezin aan bij mij. Ze waren ook weer erg vriendelijk en geïnteresseerd en hadden een lieve dochter Kavya van elf jaar. Zij kwamen uit Hyderabad en vonden het bijzonder om te horen dat ik uit Guntur kom en als ik in de buurt zou zijn ik hen zeker mogen bellen.

Mijn Indiase adressenbestand raakt zo in de eerste dagen al aardig gevuld...