Dag 8-11 Alleppey

9 januari 2010 - Alleppey, India

Alleppey

Na een ritje in de autorikshaw (altijd leuk maar super ongezond met al die uitlaatgassen) kwam ik woensdagmiddag aan bij het treinstation. Ik had nog geen treinkaartje dus kocht een kaartje bij het loket. Eerste klas was volgens de kaartverkoopster niet nodig voor 1,5 uur treinreis dus na even twijfelen besloot ik sleeperclass te boeken (laagste klasse in deze trein zonder airco en waarbij er veelal meer mensen dan plekken meereizen). Toen ik had uitvonden naar welk platform ik moest zag ik de hoge trap die ik moest gaan beklimmen. Nu had ik al wat bagage achtergelaten bij Nimmy maar ik had nog steeds een zware koffer en een volle rugzak op mijn rug. En het was inmiddels bloedjeheet. Ik dacht aan een porter maar die was nergens te bekennen, wel bood een man aan me te helpen en maakte ik daar graag gebruik van. Zelfs met zijn hulp kwamen ik bezweet aan op het perron. Gelukkig stonden er genoeg stoelen zodat ik even bij kon komen. Bij sleeperclass hoef je kennelijk niet op te letten dat je een specifiek genummerde wagon ingaat, als het maar een sleeperclasscoach is. De trein naar Alleppey arriveerde een half uurtje later op het station van Kochi, dezelfde man hielp me de wagon in en de plek waar ik plaatsnam viel best mee. De andere treinreizigers waren vriendelijk en ze boden me nootjes en thee, al hield ik het maar bij mijn water.

Rond vier uur kwam ik aan in Alleppey. Ik had via internet geïnformeerd naar een resort aan de backwaters (de omgeving van Alleppey bestaat uit vele vele brede en smallere kanalen, een beetje het Venetië van Kerala) maar had door de slechte internetverbinding niets vast kunnen leggen. Op goed geluk nam ik een autorikshaw naar het resort wat een paar kilometer ten noorden van Alleppey ligt. We reden eerst door het centrum, wat toeristisch maar gezellig aandeed en daarna reden we door een rustiger gebied richting Punnamada (klein dorpje waar het resort ligt). We stopten aan de kant van de weg en de autorikshawdriver wees naar een klein zandpaadje langs een watertje. Ik dacht dat hij me niet had begrepen en gaf aan dat ik naar Kerayaleem Resort wilde. Ondanks dat er wel een bord langs de weg stond met Keraleeyam resort kon ik me niet voorstellen dat ik het zandpad zou moeten volgen. De chauffeur bleef volhouden en toen heeft hij me samen met mijn bagage via het smalle zandpad langs het smalle kanaaltje naar het resort gebracht. We passeerden kleine verzorgde cottages gemaakt van bamboe met een verandaatje uitkijkend op de backwaters. Adembenemend! Wat een prachtig uitzicht, het water omringd door al het groen, this is nature!

We liepen verder naar de receptie van dit kleine resort en ik hoopte dat ik hier kon overnachten. Ze hadden nog een cottage, zonder airco(wel met fan) voor in iedergeval 1 nacht. En wat een geluk... ik had de enige cottage waarbij ik zittend op de veranda praktisch het water kon aanraken. De kamer was voorzien van een bed met klamboe (fijn!) en de volgende verrassing was de open-air bathroom. Dit deed me denken aan de badkamer, ook in de openlucht, in een lodge in Zuid-Afrika. Ik voelde me 'so fortunate'! Natuurlijk moest ik heel even wennen aan de open kieren en gaten (enge beesten?) maar alle schoonheid van de cottage en van de geweldige omgeving deden me dat snel vergeten.

Ik liep terug naar de receptie op zoek naar een fles water en kwam Arun tegen. Hoewel ik geen guru's heb ontmoet vond ik dat hij een buitengewone bijzondere uitstraling had, zoals guru's in mijn verbeelding ook hebben. We raakten aan de praat, Arun komt uit Delhi maar woont al jaren in Santa Barbara, USA. Een ontzettend geïnteresseerde wijze en spirituele man die op vele plekken heeft gewoond,veel heeft meegemaakt en de balans in zijn leven heeft gevonden.

Ook ontmoette ik enkele Italiaanse gasten (Giuseppina en Juan Paulo, zij deden hier een volledig Ayurvedische behandeling van enkele weken (Typisch Indiase ayurvedische massages en het detoxen van het lichaam door bepaalde behandelingen en strict eetpatroon).

Met z'n vieren hebben we vervolgens gezellig gegeten in het restaurant en daarna ben ik als een blok in slaap gevallen onder mijn muskietennet.

De volgende ochtend werd ik gewekt door allerlei geluiden, kraaiende kraaien en andere vogels maar ook motorgeluiden. Ik deed de houten deur van mijn cottage open en zag de typische houseboats voorbij varen. Ik moest denken aan opa en oma op de boulevard in Vlissingen, zij zien ook iedere dag alle schepen dichtbij langs varen. Na een heerlijke douche buiten zat ik met de Italianen (zij vertrokken vandaag, ik kreeg van Giusi nog haar antimuggenmiddel, heel attent en hun adressen in Bologna en Milano, voor als ik zin had om langs te komen) en Arun aan het ontbijt. Ik had bij de receptie nagevraagd of ik kon blijven en had besloten mijn verblijf te willen verlengen met 3 nachten. Ik genoot enorm van de rust en de mooie natuur en was ontzettend blij te horen dat ik ook in dezelfde meest fijne cottage kon blijven. Na de lunch maakte ik een wandeling door het kleine dorpje, ook op zoek naar het internetcafeetje waar ik mijn laptop schijnbaar zou kunnen gebruiken. Helaas kreeg de vriendelijke man van het cafeetje (echt heel klein, smerig en rommelig, slechts een paar oude computers) de verbinding niet tot stand dus kon ik mijn verhaal uit Kochi nog niet posten. In iedergeval had ik een leuke rustige wandeling en wat beweging gehad. Terug in het resort bleek dat ik ook bij de receptie mijn laptop kon inpluggen en heb eind van de middag een uurtje online gezeten.

's Avonds weer in het restaurant gegeten met Arun. Ik voel me heel welkom in dit resort, gedurende mijn gehele verblijf toont het personeel interesse, George (hoofd van de receptie) komt een praatje maken wanneer ik relaxt op mijn veranda zit, in het restaurant weten ze wat ik lekker vind en zelfs de schoonmaak houdt een gezellig praatje met me en vraagt of ik volgend jaar weer kom.

Vrijdag na het ontbijt ging Arun een houseboatcruise door de backwaters maken. Hierbij overnacht je ook op de houseboat. Ik had besloten geen cruise te boeken, eventueel wel met een kleinere boot of canoe een dagtrip te maken. Toen ik Arun uitzwaaide regelde hij dat ik een paar uur mee mocht, dat was natuurlijk geweldig! De houseboat zag er van buiten erg mooi uit en zag er van binnen uit als een klein appartementje: een simpele slaap- en badkamer, een keuken en personeel. Een unieke ervaring om met zo'n typisch boot (nieuw: +/- 65.000 US$) door de backwaters van Kerala te varen. We zagen kano's, allerlei lokale producten vervoerend, gekleurde huisjes waar sari's e.d hingen te drogen, grasgroene rijstvelden, mensen wassend en badend in het water, en vele housebats, een heel mooi en vredig plaatje. We bezochten een klein viswinkeltje waar ze ons verse grote riviergamba's wilden verkopen voor een toeristenprijs. Daarna zette de schipper mij weer af bij het resort en vervolgde Arun deze bijzondere ervaring.

Ik was Arun en George van de receptie (hij gaf zijn toestemming)zeer dankbaar voor deze onverwachte en leuke trip.

Om 5 uur had ik een Ayurvedische massage geboekt en de uurtjes daarvoor heb ik heerlijk liggen wegdromen op mijn veranda, genietend van alles wat er op het water gebeurde. Ongeveer 50 meter naar links is er (net buiten het resort) een opstapplaats voor een soort pontje. Meerder malen zag ik kano's, een van de schippers altijd met een grote stoffen hoed op tegen de brandende zon, met passagiers naar de overkant glijden. De ene keer een ouder paar, de ander keer een familie met vele kinderen. Verder zag ik een watervogel zijn lunch veroberen. Vele visjes (voor hem vrij groot) viste hij in het water op en schrokte hij in snel tempo naar binnen. Zeer rustgevend om dit allemaal gade te slaan.

Op de afgesproken tijd kwam een masseuse me bij de receptie ophalen en liepen we naar de 'massagesalon'Deze salon was in dezelfde stijl gebouwd als mijn cottage en het zag er sfeervol uit aan de buitenkant. In een kamer op de eerste etage stond de hardhouten massagetafel met daarop te kleine ruwe handoekjes en op een tafeltje enkele flessen met Ayurvedische olie. Ik moest me helemaal uitkleden en kreeg daarna zittend op een krukje eerst een olie-hoofdmassage. De olie werd eerst kort voorverwarmd. Echt heel fijn voelde het niet aan maar ja. Daarna werden mijn armen ingesmeerd met de olie en nam ik plaats op de massagetafel. Liggend op mijn rug smeerden 2 masseuses me vervolgens helemaal in met de warme, plakkerige olie en lieten hun handen met snel tempo over mijn lichaam glijden. Echt masseren deden ze niet en ik moest wel even wennen aan deze techniek. Mijn inmiddels glibberige lichaam moest ik daarna eerst op de ene zij en toen op de andere zij draaien en als laatste op mijn buik. Met mijn hoofd bijna stikkend in een plastic kussentje werden de laatste massagetechnieken op mijn lichaam losgelaten. Uit mijn ooghoek had ik eerder al ergens een miertje zien lopen en ik voelde nu iets kriebelen op mijn plakkerige onderbeen. Ik kon hierdoor dus niet relaxen en moest 't weghalen. Toen de massage op z'n einde was werd ik begeleid (voorzichtig lopend met al die olie) naar de douchecabine beneden om mezelf schoon te krijgen. Dat was ook nog even een klus want die olie zat er in dikke lagen op en er was geen stromend water. Eeen grote volle kuip water en een kannetje om mezelf af te spoelen en wederom een ieniminie handdoekje om me af te drogen. Ik was in iedergeval blij dat het nergens meer kriebelde en ik de meeste olie had kunnen verwijderen. Nadat ik mezelf had aangekleed maakte ik nog wel een paar foto's van de massagekamer en de masseuses, die overigens erg vriendelijk waren. Maar voor mij in dit resort geen herhaling meer van deze massage.

De avond had ik doorgebracht met 2 Nederlandse dames uit Oegstgeest, erg gezellig (ook leuk om weer even Nederlands te kunnen spreken) en lekker gegeten.

Zaterdagochtend weer lekker lang uitgeslapen (uurtje of 9, de meeste mensen zijn hier al voor 7 uur wakker) en wat toast met jam en een bordje fruit als ontbijt.

Daarna heb ik weer een uurtje achter mijn laptop gezeten op mijn veranda en het blijft genieten met zo'n uitzicht. Opeens dacht ik weer een watervogel omhoog zien komen in het gras met iets lang en smal in zijn bek. Maar toen ik beter keek bleek het een slang te zijn, help!, en ik haalde Arun erbij. Hij zat ook op zijn veranda, slechts 5 stappen bij mij vandaan maar toen hij aankwam gleed de slang terug in het water. Door de sensatie was ik helemaal vergeten een foto te nemen.

's Middags had George van de receptie voor Arun en mij als geste een bootje geregeld om nogmaals door de backwaters te varen. Echt heel aardig van hem. Hoewel het een stinkende kajuitboot was waren we hem heel dankbaar. We hadden het plan om in Alleppey-centrum een hapje te eten en konden daar door de schipper afgezet worden. Na 4 dagen resort was ik wel even aan een andere omgeving en andere gerechten toe. We gingen naar een door Canadees Claude aanbevolen restaurantje. In het centrum was het druk, veel mensen, verkeer, stof en uitlaatgassen. Wat een verschil met de rust in het resort. We vonden het restaurantje snel en hebben heerlijk gegeten (Mushroom fry, lekker pittig en Vegetable Khorma, zoet en mild en overheerlijke garlic naan, mmmm) en een lekker fris biertje erbij gedronken. Dit was mijn laatste avond (zaterdag) in Alleppey en ik zal de rust, de mooie omgeving en de lieve mensen van Keraleeyam zeker missen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Janine:
    10 januari 2010
    Goh Peet, wat heb je toch een bijzondere tijd daar in het warme india! Terwijl wij hier door de witte sneeuw wandelen. Helemaal spectaculair met die slang!
    Je foto van Annet, jou en mij bij het Indiase restaurant, ligt klaar voor je.
    Veel plezier nog. Fijn dat je zo aan het genieten bent!

Kus Janine
  2. patricia:
    12 januari 2010
    Wat een gave verhalen zeg!En dat terwijl wij er vorig jaar samen waren notabene, wat vliegt de tijd!
    Heerlijk om te horen dat je zo relaxed en heerlijk aan het genieten bent. We wachten vol smart op je nieuwe avonturen! We denken aan je dikke knuffels van Isis en Yuki en van ons natuurlijk erwin en patries